Program edukacyjny



PROGRAM EDUKACYJNY DLA DZIECI W WIEKU SZKOLNYM I WCZESNOSZKOLNYM „WYBUDUJ SWOJE MIASTO”

W toku działalności Forum Rozwoju Olsztyna coraz częściej zdarza się, że oprócz problemów w funkcjonowaniu miasta, napotykamy na problem braku edukacji wśród jego mieszkańców. Brak jest niezbędnego przepływu informacji dotyczących spraw miejskich, obszarów problemowych, czy sposobów ich rozwiązania. Mieszkańcy nie wiedzą na jakich zasadach funkcjonują inne miasta i jakie preferują rozwiązania, ponieważ nie maja skąd czerpać takich informacji. W związku z powstałą potrzebą edukacji rodzącego się społeczeństwa obywatelskiego, Forum Rozwoju Olsztyna, jako organizacja ekspercka postanowiła stworzyć program edukacyjny dla dzieci dotyczący podstawowych zagadnień z zakresu urbanistyki, architektury, czy też zagospodarowania przestrzennego miasta. Edukacja dzieci, jako najmłodszych mieszkańców miasta jest inwestycją w przyszłość, ale także jest podstawą w tworzeniu się społeczeństwa obywatelskiego partycypującego w życiu miasta. Edukacja przez zabawę staje się więc najlepszą formą nauki zarówno dla dzieci, jak i dla ich rodziców. Forum Rozwoju Olsztyna skupia w sobie ludzi z pasją, ale także ekspertów w swoich dziedzinach, więc zapewnia najwyższy poziom edukacji z zakresu urbanistyki, czy architektury.


OGÓLNE CELE GRY URBANISTYCZNEJ DLA DZIECI

1. Kształtowanie aktywnego poznawczo i kreatywnego dziecka
2. Rozwój zainteresowań z zakresu urbanistyki i zagospodarowania przestrzennego
3. Kształtowanie wrażliwości na otaczającą rzeczywistość
4. Nabywanie umiejętności organizowania swojej pracy i współdziałania w grupie

SZCZEGÓŁOWE CELE GRY URBANISTYCZNEJ DLA DZIECI

1. Kształtowanie i rozwój sprawności percepcji wizualnej
2. Rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej
3. Poznawanie podstawowych pojęć i nazw z zakresu urbanistyki
4. Poznawanie reguł planowania i zagospodarowania przestrzeni publicznej
5. Integracja uczestników zabawy-nauka pracy w grupie
6. Możliwość odgrywania ról społecznych
7. Umiejętność planowania, myślenia przestrzennego
8. Nauka logicznego myślenia
9. Poznawanie związków przyczynowo-skutkowych


TREŚCI KSZTAŁCENIA UCZESTNIKÓW ZABAWY

1. Projektowanie i budowanie miasta w ramach 4 drużyn zadaniowych:
I. Grupa zajmująca się projektowaniem i budowaniem różnego rodzaju budynków mieszkalnych;
II. Grupa zajmująca się komunikacją miejską między dzielnicami i innymi miastami;
III. Grupa zajmująca się handlem, przemysłem, usługami i miejscami pracy;
IV. Grupa zajmująca się umieszczaniem w panoramie miasta wszystkich obiektów wyjątkowych (np. ratusz, zamek, itp.)

2. Przeprowadzenie warsztatów urbanistycznych dla dzieci i ich rodziców podnoszących problematykę typów zabudowy w przestrzeni miejskiej, elementów potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania miasta, czy też połączenia funkcji handel – przemysł – mieszkalnictwo – drogi – przyroda – kultura.



UZYSKANE EFEKTY W ZAKRESIE PRACY Z DZIEĆMI W RAMACH GRY URBANISTYCZNEJ

Możliwość pracy z dziećmi daje nam, członkom Forum Rozwoju Olsztyna niezwykła satysfakcję i radość, pozwala także nieustannie weryfikować nasze pomysły, czy stawiane przed nami zadania. Prowadzenie gry edukacyjnej daje nam możliwość zweryfikowania naszych celów, ale także obserwowania, jak wygląda proces tworzenia miasta z perspektywy świeżych, młodych umysłów. Oprócz tego prowadzenie gry urbanistycznej jest czymś dotychczas niespotykanym i pozwala nam, mieszkańcom Olsztyna promować nasze miasto na terenie całego regionu, województwa, czy nawet całej Polski.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz