PROGRAM EDUKACYJNY DLA DZIECI W WIEKU SZKOLNYM I WCZESNOSZKOLNYM
„WYBUDUJ SWOJE MIASTO”
W toku działalności Forum Rozwoju Olsztyna coraz
częściej zdarza się, że oprócz problemów w funkcjonowaniu miasta, napotykamy na
problem braku edukacji wśród jego mieszkańców. Brak jest niezbędnego przepływu
informacji dotyczących spraw miejskich, obszarów problemowych, czy sposobów ich
rozwiązania. Mieszkańcy nie wiedzą na jakich zasadach funkcjonują inne miasta i
jakie preferują rozwiązania, ponieważ nie maja skąd czerpać takich informacji.
W związku z powstałą potrzebą edukacji rodzącego się społeczeństwa
obywatelskiego, Forum Rozwoju Olsztyna, jako organizacja ekspercka postanowiła
stworzyć program edukacyjny dla dzieci dotyczący podstawowych zagadnień z zakresu
urbanistyki, architektury, czy też zagospodarowania przestrzennego miasta.
Edukacja dzieci, jako najmłodszych mieszkańców miasta jest inwestycją w
przyszłość, ale także jest podstawą w tworzeniu się społeczeństwa
obywatelskiego partycypującego w życiu miasta. Edukacja przez zabawę staje się
więc najlepszą formą nauki zarówno dla dzieci, jak i dla ich rodziców. Forum
Rozwoju Olsztyna skupia w sobie ludzi z pasją, ale także ekspertów w swoich
dziedzinach, więc zapewnia najwyższy poziom edukacji z zakresu urbanistyki, czy
architektury.
OGÓLNE CELE GRY URBANISTYCZNEJ DLA DZIECI
1. Kształtowanie aktywnego poznawczo i
kreatywnego dziecka
2. Rozwój zainteresowań z zakresu
urbanistyki i zagospodarowania przestrzennego
3. Kształtowanie wrażliwości na otaczającą
rzeczywistość
4. Nabywanie umiejętności organizowania
swojej pracy i współdziałania w grupie
SZCZEGÓŁOWE CELE GRY URBANISTYCZNEJ DLA
DZIECI
1. Kształtowanie i rozwój sprawności
percepcji wizualnej
2. Rozwijanie sprawności manualnej i
koordynacji wzrokowo-ruchowej
3. Poznawanie podstawowych pojęć i nazw z
zakresu urbanistyki
4. Poznawanie reguł planowania i
zagospodarowania przestrzeni publicznej
5. Integracja uczestników zabawy-nauka
pracy w grupie
6. Możliwość odgrywania ról społecznych
7. Umiejętność planowania, myślenia
przestrzennego
8. Nauka logicznego myślenia
9. Poznawanie związków
przyczynowo-skutkowych
TREŚCI KSZTAŁCENIA UCZESTNIKÓW ZABAWY
1. Projektowanie i budowanie miasta w
ramach 4 drużyn zadaniowych:
I. Grupa zajmująca się projektowaniem i
budowaniem różnego rodzaju budynków mieszkalnych;
II. Grupa zajmująca się komunikacją
miejską między dzielnicami i innymi miastami;
III. Grupa zajmująca się handlem,
przemysłem, usługami i miejscami pracy;
IV. Grupa zajmująca się umieszczaniem w
panoramie miasta wszystkich obiektów wyjątkowych (np. ratusz, zamek, itp.)
2. Przeprowadzenie warsztatów
urbanistycznych dla dzieci i ich rodziców podnoszących problematykę typów
zabudowy w przestrzeni miejskiej, elementów potrzebnych do prawidłowego
funkcjonowania miasta, czy też połączenia funkcji handel – przemysł –
mieszkalnictwo – drogi – przyroda – kultura.
UZYSKANE EFEKTY W ZAKRESIE PRACY Z
DZIEĆMI W RAMACH GRY URBANISTYCZNEJ
Możliwość pracy z dziećmi daje nam,
członkom Forum Rozwoju Olsztyna niezwykła satysfakcję i radość, pozwala także
nieustannie weryfikować nasze pomysły, czy stawiane przed nami zadania.
Prowadzenie gry edukacyjnej daje nam możliwość zweryfikowania naszych celów,
ale także obserwowania, jak wygląda proces tworzenia miasta z perspektywy
świeżych, młodych umysłów. Oprócz tego prowadzenie gry urbanistycznej jest
czymś dotychczas niespotykanym i pozwala nam, mieszkańcom Olsztyna promować
nasze miasto na terenie całego regionu, województwa, czy nawet całej Polski.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz